Året er 1531 og stedet er Nidaros. Det er ikke lenge siden Svartedauden herjet landet, og gudfryktigheten er stor. Alle som ikke innretter seg Guds ord og kirkens strenge krav, blir nådeløst forfulgt.

August er en ung prest som en dag blir innkalt til erkebiskop Olav Engelbrektsson sammen med andre prester fra bispedømmet. De blir advart mot en heks som er i området. Luna Gurosdatter med hår berørt av djevelen. På vei tilbake blir August utsatt for en ulykke og når han våkner fra feberkampen med sårene forbundet, begynner en sjelelig kamp for den unge presten, som får grunnvollene i hans tro til å skjelve. Dette sender den unge presten hodekulls ut i hete dager.

Klarer August å holde sitt løfte om sølibat eller velger han å ta imot gaven som kalles nytelse?
Tilbakemeldinger:
"Synd" forteller om maktmisbruk, frykt og religiøst vanvidd uten at det tar plass fra August og Luna, og deres historie.
Gjennom lesingen blir leseren kjent med August først. Han har et godt, men kanskje noe naivt hjerte... samtidig gjør det ham mottagelig for Lunas erfaringer og sterke standpunkter - og sammen gjør de hverandre til bedre, lykkeligere mennesker midt i et samfunnsdrama som troverdig blir beskrevet på "lokal" nivå. Hverdagsmenneskers slit, skrekk og lidelse... Det varme og ærlige i August og Lunas møte som voksne mennesker holder romantikken i live... og blir aldri en "tekstproduksjon" som så mange andre romantiske fremstillinger har en stygg tendens til å bli...

Du formidler deres forbindelse med følelse og rene ord for pengene men uten å gjøre det til en dramatisk hovedsak. Det er "Synd" i et samfunnsperspektiv i to veldig spesielle menneskers liv... og geografien er jo også kjent på sin egen måte. Dette gir et eierskap til historien som leseren gledes over! August og Luna... to som på hver sin måte blir bedre mennesker av hverandres styrker og svakheter midt oppe i en tid besatt av "Synd!"

Ca 3 ukers leveringstid. Bokhandlere har 20 % rabatt.

Forlag B. Helberg

Utgivelsesår 2015