Svanfossen

Giutbok.no 2024 Heftet

John Sollien (1957) er født i gamle Hedmark fylke, med oppvekst i Åmot og Elverum kommune. Han er utdannet ingeniør fra Porsgrunn ingeniørhøgskole. Etter endt skolegang bosatt i Lørenskog. Han har yrkeserfaring fra fem kontinenter, i all hovedsak offshore og landbaserte industriprosjekter.
Nå pensjonist med månedlige langtidsopphold på Algarvekysten i Portugal. John Sollien har tidligere utgitt tre bøker om ingeniør Patrik Borgens og drapsetterforsker Mabel Makuku under titlene: Ballerina, Algarve og Snøfall.

Ved Svanfossen, et fossefall i elva Vorma, med utspring fra Norges største innsjø Mjøsa, står to gutter og fisker. Den ene av dem tror han har fanget tidenes største gjedde, men det viser seg å være en hodeløs menneskekropp.

Politietterforsker Irina Mørch fra lillestrømpolitiet får saken og snart vikler også ingeniør Patrik Borgens inn i etterforskningen.

En journalist ved Romerikes Blad lager noen artikler godt hjulpet av en utro tjener ved Lillestrøm Politihus, som raskt får ett forklaringsbehov.

Natt til 25. juni blir to personer skutt og drept og flere såret i ett terrorangrep i forbindelse med feiring av Pride weekend i Oslo sentrum.

Har disse grufullhetene en sammenheng, eller er det hendelser av tilfeldigheter som oppstår i et Europa som er i store endringer. Går en kaldblodig morder løs og mesker seg i moralens løssluppenhet, i skjul av regnbuens farger, eller er det rett og slett kaldblodige mord. Eller til og med begge delene.

Forlag Giutbok.no

Utgivelsesår 2024