Svalbard 1969

Polarbjørn 2007 Heftet

Høsten 1968 blir det gjort oljefunn på nordkysten av Alaska. Geologiske data viste sterke indikasjoner på at det samme kan skje på Svalbard. Vinteren 1969 er kappløpet i gang. Tre menn på oppdrag fra Petroil og Norsk Polar drar nordover for å sikre utmål i de aktuelle områdene. De venter seg konkurranse både fra sovjetiske, britiske og amerikanske selskaper, men når de lander på Kapp Martin tar hendelsen en helt annen retning enn de hadde tenkt seg.

Høsten 1968 ble det gjort oljefunn på nordkysten av Alaska. Geologiske data viste sterke indikasjoner på at det samme kunne bli tilfelle på Svalbard. Spesielt på østkysten og de store øyene Barentsøya og Edgeøya. Tre mann drar nordover i all hemmelighet på oppdrag fra Norsk Polar og Petroil for å sikre seg rettigheter i de aktuelle områdene. Konkurranse fra sovjetiske Arktikugol og amerikanske Texaco hadde de nok ventet seg. Men da de landet på Kapp Martin med Twin Otteren full av bikkjer, i tussmørket en februardag i 1969, tok hendelsene en helt annen retning enn de hadde tenkt seg. På omslaget står det: .Enhver likhet med hendelser, folk og omstendigheter på Svalbard 1969 er neppe tilfeldig. Forfatteren Bjørn Økern foretok i virkeligheten denne reisen sammen med to venner i 1969. Dette er den autentiske rammen, som kan leses som en del av Svalbards nære historie. Men personene er byttet ut med oppdiktede nyskapninger, det samme er selve de storpolitiske hendelsene som dukker opp etter hvert. .Bjørn Økern følger ikke det vanlige thriller-mønsteret. Men velsmurt er den likevel, denne historien fra oljekappløpet på Svalbard. (Helgeland Blad). .Storpolitisk røverroman. (Helgeland Arbeiderblad).

Forlag Polarbjørn

Utgivelsesår 2007