Support our troops

hvorfor unge amerikanere verver seg til krig

Manifest 2013 Innbundet

"USA gjør verden til et bedre sted- en ammunisjonsrunde om gangen." Offiserspiren Kate (17), Lumber City, USA. Året var 2008, og jeg var 25 år gammel. Jeg hadde forlatt familie og venner i Norge, slått opp med kjæresten og bosatt meg i en nordamerikansk by jeg bare måneder tidligere ikke ante eksisterte.Jeg hadde ett spørsmål ringende i hodet: Hvorfor valgte mine jevnaldrende i USA å verve seg til meningsløse kriger? I Support our troops tar forfatter og sosialantropolog Sarah Salemeh oss med til Lumber City. En by der den gamle Ford-fabrikken er byttet ut med Army National Guard Armory. Der gatene, verandaene og postkassene er prydet med det amerikanske flagget. Der bilene har klistremerker med sirlig løkkeskrift som formaner: "Support our troops". Hun har skaffet seg leilighet. Hun har leid en burgunderrød Buick Century 1995-modell. I den kjører hun rundt for å finne svar: Er det patriotisme, idealisme eller økonomi som driver dem? Support our troops er et rørende portrett av et USA i miniatyr,et land som har vært i krig nesten sammenhengende de siste 60 årene. Vi møter hjemvendte Iraksoldater, Vietnamveteraner, militærets rekrutterer - og ikke minst,mødrene og kjærestene som venter.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2013