Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka forsøker å vise hvordan man kan gjøre en gruppesamtale med elever filosofisk. I form av eksempler og oppgaver som læreren kan bruke utdypes hovedpunktene fra Kritisk tenkning (2009), og boka har eksempler på spørsmål som kan stilles, begrunnelser som kan gis og konkrete øvelser.
Omtale fra forlaget
Med utgangspunkt i filosofisk samtaleledelse stiller Morten Fastvold små og store spørsmål som egner seg i undervisningen.
? Hvor fort går tiden når den står stille?? Kan vi respektere en som er svakere enn oss?? Er universet uendelig?? Har dyrene sjel?? Finnes det rettferdighet her i verden?? Hva hadde skjedd hvis alle alltid snakket sant?
Skolens formålsparagraf (2009) fastslår at elevene skal lære å tenke kritisk. Hensikten med filosofiske gruppesamtaler er å utvikle elevenes evne til selvstendig, kritisk tenkning, og å fremme fordypning innenfor de ulike undervisningsfag. Filosofisk samtaleledelse er et pedagogisk redskap som bør finnes i enhver lærers verktøykasse.
Dette er en supplementsbok til Kritisk tenkning. Sokratisk samtaleledelse i skolen (Gyldendal Akademisk 2009). Mens hovedboka omhandler grunnleggende elementer i filosofiske gruppesamtaler på alle klassetrinn, samt noen grep for samtaleledelse, rommer supplementsboka eksempler og øvelser til ytterligere hjelp. Den viser også at filosofiske spørsmål springer ut av levd liv, og derfor er noe som angår oss alle.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788205415324
EAN 9788205415324
Språk Bokmål
Sider 137
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket