Styrk sterke sider

håndbok i resiliencegrupper for barn med psykososiale belastninger

av (forfatter) og Helen Johnsen Christie (forfatter).

Kommuneforl. 2000 Heftet

Resilience handler om barnets evne til å klare seg på tross av at det har gjennomlevd sterke belastninger som krig, katastrofer og vanskelige oppvekstvilkår. Denne boken er en veileder i hvordan man kan drive resiliencegrupper, hvordan det kan planlegges og gjennomføres. Tiltaket kan drives med utgangspunkt i skole, skolehelsetjeneste, ungdomsklubber og fra mer etablerte terapeutiske miljøer som pedagogisk/psykologisk rådgivningstjeneste og barne- og ungdomspsykiatri. Har litteraturliste.

STYRK STERKE SIDER
Håndbok i resiliencegrupper for barn med psykososiale belastninger
"Resilience" handler om barnets evne til å klare seg på tross av at det har gjennomlevd sterke belastninger som krig, katastrofer og vanskelige oppvekstvilkår. Resilienceforskningen viser at de faktorene som kjennetegner barn som klarer seg, blant annet er at de finner noen områder der de kan erfare MESTRING, de har utviklet ulike KREATIVE måter å uttrykke seg på, de henter styrke gjennom FELLESSKAP med jevnaldrende, og ikke minst er de kommet fram til en forståelse av belastningene de har vært gjennom, slik at livet igjen kan oppleves som KONTINUERLIG og meningsfylt.
Resiliencegrupper er betegnelsen på den typen tiltak som ble utviklet gjennom Resilienceprosjektet ved Nic Waals Institutt 1996-1999. Erfaringene fra prosjektet tilsier at tiltaket kan drives med utgangspunkt både i skole, skolehelsetjeneste, ungdomsklubber og fra mer etablerte terapeutiske miljøer som pedagogisk/psykologisk rådgivningstjeneste og barne- og ungdomspsykiatri. Jo mer traumatiserte og belastede deltakerne i en gruppe er, jo viktigere er det imidlertid at fagpersoner med terapeutisk kompetanse er involvert i tiltaket, som veiledere og/eller som gruppeledere.
Denne håndboken er en veileder i hvordan man kan drive resiliencegrupper. Den inneholder derfor en omfattende gjennomgang av hvordan en resiliencegruppe kan planlegges og gjennomføres. Veiledning betraktes som et vesentlig element i denne typen tiltak, og dette ere derfor behandlet i et eget kapittel. Som bakgrunn for intervensjonen gis det en oversikt over resilienceforskning, det vises til teori som kan peke på hvilke prosesser som ligger bak resiliencefaktorene, og traume-/patologiperspektivet drøftes opp mot resilience/salutogenese, det blir gitt referanser til anbefalt litteratur i tilknytning til hvert av de temaene som behandles i håndboken.

Forlag Kommuneforl.

Utgivelsesår 2000