Omtale fra forlaget
Skolen får stadig flere oppgaver og større ansvar - både som kunnskapsformidler og nasjonsbygger. Med søkelys på skolen generelt og videregående opplæring i Rogaland fylkeskommune spesielt, tar boken opp en rekke spørsmål. Er skolen blitt for autoritært styrt og dermed ei skrustikke for læreren? Gis det tid og rom for å trene de menneskelige verdier når de samfunnsnyttige fagene i PISA og nasjonale prøver tar det meste av plassen? Hvor blir den såkalte superlæreren av blant grundige planer og omstendelige rapporter? Hvordan går det med lærerens selvtillit når skolens vandringsledelse og tilsyn koples sammen med elevenes evaluering av undervisningen?
Med denne boka kommer Harestad med et sterkt innspill i skoledebatten, og han holder pekefingeren løftet med historiske, ideologiske, politiske og praktiske argumenter.
Thor Geir Harestad (f. 1949) er utdannet sosiolog fra UiO. Han har vært ansatt i Rogaland fylkeskommune siden 1979 og vært lektor på Randaberg videregående skole siden 1985. I perioden 1992-2004 har han skrevet og bidratt til fem sjakkbøker. Andre publikasjoner er Randaberg Idrettslag 75 år (1999), Triumf og tragedie - historien om NS-minister Gulbrand Lunde (2012) og Grønne marker og gule blader - Randaberg kommune 90 år (2013).
Tittel: Styring og ledelse. Om skolens visjon, kunnskap og roller
Forfatter: Thor Geir Harestad
ISBN: 9788282333146
Format: 15x21
Innbundet
Forlag Commentum
Utgivelsesår 2015
Format Innbundet
ISBN13 9788282333146
EAN 9788282333146
Språk Bokmål
Sider 162
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket