Stykkevis og helt

en tekstmusikalsk biografi om Henrik Ibsens liv og diktning

av (forfatter) og Ragnar Sør Olsen (komponist).

Grappa musikkforl. 2008 CD

Lydboken er basert på kabaretforestilling som hadde premiere på Teater Ibsen i oktober 2006. Den inneholder musikk, viser, resitasjoner og dialoger om Henrik Ibsens historie og dramatikk. Forfatternes hensikt er å gjøre Ibsen til allemannseie. I tillegg til CD-en følger det med et hefte med tekst og noter.

Med denne utgivelsen tar Ibsenforbundet sikte på å gjøre Ibsen til allemannseie, få Mesteren til å stige ned fra sokkelen og bevege seg ut blant "allmuen" der han vitterlig hører hjemme. Gjennom musikk og viser, resitasjoner og dialoger fortelles og kommenteres Henrik Ibsens historie og dramatikk. Lytter og leser skal, på en uhøytidelig, men likevel seriøs måte, bli kjent med mennesket Henrik, med noen av hans fargerike rolleskikkelser, og med de allmenngyldige og evigaktuelle temaer han tar opp i sine stykker. Å skape nysgjerrighet på Ibsen og hans dramatikk, øke lysten til å oppleve noe av hans tekster på scene eller i bokform - å bidra til å menneskeliggjøre en av verdens største dramatikere og hans arbeider - er hovedmålet. Å gjøre det på en underholdende og "folkelig" måte er også et viktig kriterium med denne cd`n. Med skrått blikk, men med stor respekt og ærbødighet, vil vi fortelle historien om den lille, spesielle Skiensgutten som tok med seg sin barndom og sin barndoms by ut i verden og ble "Keiser" - og om hans mange udødelige verk. All musikk er komponert av RAGNAR SØR OLSEN, og tekstene er skrevet av TORE TVEIT. Cd`n er et resultat av en kabaretforestilling i to akter og hadde premiere på Teater Ibsen i oktober 2006.

Forlag Grappa musikkforl.

Utgivelsesår 2008