Stress

det moderne traume

av (forfatter) og Heikki Gröhn (gjendikter).

Gyldendal akademisk 2008 Heftet

Boken handler om hvordan arbeidsrelatert stress kan påføre mennesker traumer. Forfatteren viser ved hjelp av flere caser at mennesker som blir syke som følge av stress, utvikler de samme symptomene som mennesker som har vært utsatt for traumatiske hendelser som for eksempel overgrep. Hun viser også at det er nødvendig å gjøre noe med arbeidsbetingelser som underminerer menneskers faglige og personlige integritet for å hindre at mennesker blir arbeidsuføre. Har litteraturliste.

Hvorfor rammes sunne og friske mennesker av alvorlige psykiske lidelser og fysiske sykdommer på grunn av arbeidslivets stressbelastning? Hva skal til for å snu denne utviklingen?Stress - Det moderne traumet beskriver og analyserer hvordan arbeidslivet kan traumatisere. Forfatteren Nadja U. Prætorius er psykolog og har lang erfaring innen stress- og traumebehandling.Boka utfordrer det tradisjonelle synet på arbeidsrelatert stress og setter fokus på forståelsen av at arbeidsrelatert stressbelastning er et alvorlig problem for dem som rammes, men at man umulig kan løse problemet selv. Med tanke på å minske risikoen for arbeidsuførhet ser forfatteren på faktorer som undergraver menneskers faglige og personlige integritet.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2008