Strengths & convictions

the life and times of the South African Nobel Peace Prize laureates

Albert Luthuli, Desmond Tutu, F.W. de Klerk, Nelson Mandela

av (redaktør) og Nobels fredssenter (utgiver).

Press 2010 Innbundet

Denne boken tar for seg historien til de fire Fredsprisvinnerne fra Sør-Afrika, og talene de holdt. Boken er gitt ut i forbindelse med en utstilling som omhandler Sør-Afrikarepublikkens historie og overgang fra Apartheid til demokrati. Boken er illustrert med sør-afrikansk kunst. Med bidrag av Walter Benjamin, Albie Sachs og Antjie Krog.

Historien om Nelson Mandela, FW de Klerk, Desmond Tutu og Albert Luthuli fortelles gjennom foto og kunst som aldri tidligere er vist i Norge. Strenght and Concictions gjenspeiler både fredsprisvinnernes og kunstnernes kamp for menneskerettigheter og et fredelig samfunn. Apartheidregimet, motstandskamp og veien mot regnbuenasjonen skildres gjennom en rekke kunstverk, unike fotografier fra politiske og private sammenhenger, Zapiros treffende karikaturtegninger og politisk kampanjemateriale. Strenght and Concictions viser tidsånden både under og etter apartheidregimet og gir et innblikk i hvordan kunstnere fortsetter å engasjere seg i utviklingen av Sør-Afrika. Boken kommer samtidig med en utstilling på Nobels Fredssenter Mot og motstand - De sørafrikanske fredsprisvinnerne. Utstillingen varer fram til 24. oktober. Boken inneholder forord av Norges utenriksminister Jonas Gahr Støre.

Forlag Press

Omtalt sted Sør-Afrika