Strategier mot hvitsnippkriminalitet

Akademika 2013 Heftet

Fire strategier er kritiske for å lykkes i bekjempelsen av hvitsnippkriminalitet: informasjonsstrategi, kunnskapsstrategi, systemstrategi og verdikonfigurasjonsstrategi. Informasjonsstrategi handler om tilgang til og forvaltning av opplysninger. Kunnskapsstrategi handler om mennesker og deres kunnskap. Systemstrategi handler om teknologiens evne til å håndtere elektronisk informasjon. Verdikonfigurasjonsstrategi handler om verdiverkstedet, der forebygging og avdekking av hvitsnippkriminalitet foregår i en iterativ problemløsningsprosess. Disse fire strategiene er det ledelsens oppgave å initiere, utvikle og implementere. Derfor starter denne boken med temaet ledelse. Det nytter ikke å bekjempe noe vi ikke forstår. Vi kan for lite om hvitsnippkriminalitet. Derfor er kunnskapsstrategi det viktigste for å bekjempe kriminaliteten. Det trengs mye mer kunnskap om hva som foregår, hvordan kriminaliteten foregår, og hvorfor hvitsnipper begår økonomisk kriminalitet. Denne boken gir oppskriften på kunnskapsstrategi - i tillegg til andre strategier for informasjon, system og verdikonfigurasjon i bekjempelsen av hvitsnippkriminalitet. Petter Gottschalk er utdannet siviløkonom fra Tyskland med mastergrad fra USA og doktorgrad fra Storbritannia. Han har vært administrerende direktør i ABB Datakabel, Statens kantiner, Norsk Regnesentral og Norsk Informasjonsteknologi. Han har forelest ved Politihøgskolen og er professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI. Gottschalk er tildelt flere internasjonale forskningspriser.

Forlag Akademika

Utgivelsesår 2013