Strategi & verdiskaping i bygg- og anlegg

av (forfatter) og John Peter Alstad (illustratør).

Alstad Rådgivning og forlag . Inkurie.no 2023 Slide bound

Hvorfor utvikler Bygge- og Anleggsbedriften seg som den gjør? Hvilke utfordringer står den overfor? Hvilke utfordringer og muligheter ligger i bedriftens deltakelse i anbudskonkurranser? Hva skaper konkurransekraft? Hvordan skal du lese entreprenørenes regnskaper og hvilke usikkerheter ligger der? Hva er operasjonell og finansiell risiko i Bygge- og Anleggsbransjen? Hvordan skal du bygge et budsjett i prosjektrelaterte virksomheter? Hvordan skal du måle og følge opp lønnsomheten i prosjekter under utførelse? Hvorfor går entreprenører konkurs og hva kan de gjøre for å unngå det? Denne boken gir gode svar på disse og andre spørsmål knyttet til styring og ledelse av Bygge- og Anleggsbedrifter i Norge.

"Strategi & Verdiskaping i Bygg- og Anlegg" er en tverrfaglig bok som bør være obligatorisk lesning for alle eiere, styremedlemmer, økonomiledere, regnskapsmedarbeidere og prosjektledere i Bygge- og Anleggsbedrifter, samt andre interessenter til bransjen som eksempelvis revisorer, regnskapsførere og bedriftsrådgivere i bank som har entreprenører i sin kundeportefølje.

«Strategi & verdiskaping i Bygg- og Anlegg» omhandler viktige tema innenfor Bygge- og Anleggsbransjen fra et ledelsesperspektiv, basert på forfatterens omfattende erfaring som styreleder, styremedlem, daglig leder og økonomiansvarlig i store og små anleggsbedrifter. I tillegg har forfatteren lang erfaring fra Bank og finans, blant annet som ansvarlig for Spesielengasjement - bankens avdeling for kundeforhold med forhøyet risiko eller mislighold, deltakelse i Kredittkomité og som spesialrådgiver med spesielt fokus på arbeidskapital.

Aktuelle tema som tas opp er likviditet, lønnsomhet, operasjonell og finansiell risiko, strategi og vekst, økonomi og regnskap med en fordypning i periodiseringer av prosjekter under utførelse og løpende avregningsmetode, budsjettering, ressursstyring og konkurser i Bygge- og Anleggsbransjen.

Forlag Alstad Rådgivning og forlag . Inkurie.no

Utgivelsesår 2023