Strategi

en innføring

av (forfatter), Georg von Krogh (forfatter) og Johan Roos (forfatter).

Fagbokforlaget 2005 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Strategi er viktig for enhver virksomhet, enten man driver kommersielt eller ikke. Denne boken gir en grunnleggende forståelse for strategifaget både på teoretisk og praktisk nivå. Den gir et rammeverk for å utvikle virksomhetens strategi og viser flere måter å angripe strategiarbeidet i organisasjoner på. Boken tar utgangspunkt i at virksomhetenes omgivelser er i konstant endring, og viser at strategi er et dynamisk fag. Utover å vise strategifagets generelle elementer fokuserer boken derfor også på dynamisk strategi, entreprenørisk strategiarbeid og strategi for bedrifter som opererer i digitale markeder. Forfatterne behandler også grundig det ressursbaserte synet på virksomheten. Tjenesteytende virksomheter, SMB og ikke-kommersielle organisasjoner er også behandlet. Strategi - en innføring introduserer flere ulike områder innenfor strategifaget for leseren. Den kan derfor leses både som en grundig introduksjon i emnet og som inspirasjon til fordypende strategistudier idet den har et omfattende referanseverk. Boken retter seg til ledere som ønsker en faglig oppdatering, og til studenter som skal ha en grunnleggende introduksjon i strategifaget. I den fjerde utgaven av Strategi - en innføring har forfatterne innhentet flere uttalelser fra forelesere ved fl ere av landets høyskoler. Forfatterne har gått grundig gjennom uttalelsene og tilpasset boken for bedre å møte deres behov. Forfatterne har også gjort omfattende litteraturstudier innen strategiområdet for å få med utviklingen som har skjedd siden forrige utgave. Til sammen gir dette en moderne og oppdatert innføringsbok i strategi tilpasset kravene i høyskolesystemet. De viktigste endringene i fjerde utgave er: • Nyskrevet stoff om markedsføring: introduksjon til begrepsapparatet, utvikling av emnet og kjerneområder innenfor markedsføring samt gjennomgang av markedsføringens apparat av virkemidler. • Mer fokus på dynamisk strategi og strategiarbeid med utgangspunkt i entreprenørskap og bedrifter som opererer i omgivelser i rask endring. • Det er gitt mer plass til den ressursbaserte måten å betrakte foretaket. Dette brukes bl.a. til å forklare foretakets konkurransefordeler og lønnsomhet. Denne betraktningsmåten gir leseren en mer helhetlig analyse av foretakets kapasitet. • Mer fokus på tjenesteforetak og på norske SMB samt diverse non-profi ttbaserte organisasjoner. • Det er viet større plass til digitale markeder og på utfordringer bedrifter og organisasjoner møter her. • Flere omfattende case-studier som illustrerer teorien samt nye og oppdaterte eksempler. • Nye og oppdaterte fi gurer, bedre pedagogikk samt pedagogiske hjelpemidler som lysark for foreleserne som bruker boken og fl ervalgsoppgaver for studentene. • En omfattende litteraturliste vil gi oversikt over alle vesentlige akademiske publikasjoner innenfor strategiområdet frem til bokens utgivelse. Utover dette er målet med revisjonen også å diskutere temaer som er sentrale i en bedrifts eller organisasjons strategiarbeid. Dette er for eksempel etiske og miljømessige aspekter, sosial ansvarlighet, interessentanalyse for å ta hensyn til at bedriften eksisterer i en samfunnsmessig sammenheng, herunder vektlegging av det å forstå kundene og deres behov ikke bare ut fra et markedsførings- og økonomisk perspektiv. Forelesere som bruker boken som pensum for sine studenter kan laste ned undervisningsmateriell mm fra bokens nettsider http://www.fagbokforlaget.no/boker/strategi/. brukernavn/passord fås ved henvendelse til anne-cathrine.nyberg@fagbokforlaget.no eller knut.ebeltoft@fagbokforlaget.no. Forfatterne: Göran Roos er daglig leder av konsulentselskapet Intellectual Capital Services i London. Han er styremedlem i flere spanske, australske og amerikanske selskaper. Roos har akademiske posisjoner ved britiske, finske og australske universiteter og er strategisk rådgiver for bedrifter i de fleste OECD-land. Georg von Krogh er professor i ledelse og direktør for Institute for Management, University of St. Gallen i Sveits og professor i strategisk ledelse og innovasjon ved Swiss Federal Institute of Technology. Han er også aktiv konsulent i Europa og Nord-Amerika. Professor Johan Roos er daglig leder for forskningsinstituttet Imagination Lab Foundation i Lausanne, Sveits og visiting professor ved Handelshögskolan i Stockholm. Han foreleser ved flere universiteter og er konsulent for ledende organisasjoner i USA, Europa og Australia. Lisa Fernström er utdannet siviløkonom og strategikonsulent ved Intellectual Capital Services. Hun har publisert flere akademiske artikler om intellektuell kapital og strategi.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005

Format Heftet

ISBN13 9788245003017

EAN 9788245003017

Språk Bokmål

Sider 371

Utgave 4

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

1 bokelsker følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket

Andre utgaver