Omtale fra forlaget
Elever og lærere lager en fortelling sammen, og denne fortellingen danner rammen og konteksten for at elevene får eierskap til og medvirkning i eget læringsforløp. Storyline er elevsentrert og tar i bruk aktive og utforskende metoder, og inviterer til tverrfaglige og temabaserte undervisningsforløp hvor både de estetiske og de kognitive læreprosessene står sentralt. Gjennom storyline kan elevene skape egne historier, som for eksempel å utvikle et fiktivt samfunn, utforske historiske konflikter, eller løse dagsaktuelle miljøutfordringer, noe som gir læringen en praktisk og meningsfull dimensjon. Denne boken legger særlig vekt på det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, slik det er formulert i skolens læreplan. Målet er å gi elevene innsikt i hvordan demokrati henger sammen med grunnleggende menneskerettigheter, som ytringsfrihet og stemmerett, samt frihet til å organisere seg. Gjennom storyline utvikler elevene kompetanser innen kommunikasjon, samarbeid og kreativ problemløsning - ferdigheter som er avgjørende for å møte framtidens arbeidsliv- og samfunnsutfordringer. Forfatterne presenterer utvalgte bidrag fra praksisfeltet og lærerutdanningene, og har som mål å belyse sentrale aspekter ved storyline som innovativ undervisningsform i dagens skole. Boken retter seg først og fremst mot grunnskolelærerstudenter og PPU-studenter, men også til lærere, lærerutdannere, skoleledere, skoleeiere, samt forskere og andre yrkesgrupper i skole og utdanning som er interessert i å vite mer om storyline som tverrfaglig metode brukt på mellomtrinnet.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2025
Format Heftet
ISBN13 9788215060958
EAN 9788215060958
Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk Svensk
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket