Stolthet og fordommer

møter mellom jøder, kristne og muslimer gjennom 2000 år

av (forfatter) og Eivor Andersen Oftestad (forfatter).

Fagbokforlaget 2024 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Hvordan har historiske forhold, møter og konflikter, formet kristnes, jøders og muslimers syn på hverandre? Denne antologien gir et innblikk i den komplekse historien mellom de tre abrahamittiske religionene. Den undersøker blant annet grensedragningene mellom jøder og kristne i antikken, korstogenes brutale konsekvenser for jøder og muslimer, de dramatiske endringene i religiøs toleranse på den iberiske halvøya mot slutten av 1400-tallet, kirkens rolle under Holocaust og nye former for religiøs dialog i det moderne samfunnet – kort sagt viktige sammenhenger som har definert forholdet mellom disse religionene. Boken avsluttes med en refleksjon over hvordan denne lange historien av møter og konflikter fortsatt former forholdet mellom kristendom, jødedom og islam i dag. Sven Thore Kloster er forskningssjef ved KIFO – Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning og gjesteforsker ved Det teologiske fakultet, UiO. Han har en ph. d. i teologi fra UiO, og har tidligere utgitt eller vært medredaktør for bl.a. Global kristendom – en samtidshistorie (Universitetsforlaget, 2018), Populisme og kristendom (Cappelen Damm Akademisk, 2022) og Hellig makt – politisk teologi i dag (Cappelen Damm Akademisk, kommer i 2023). Kloster er også vitenskapelig redaktør for tidsskriftet Kirke og Kultur. Eivor A. Oftestad er professor i kristendomshistorie ved Høgskolen i Innlandet. Hun har PhD i teologi fra UiO, med studier av 1100-tallets kirkehistorie. Hun har arbeidet ved flere forskningsprosjekter (Death in Early Protestant Tradition (2010-14) og Tracing the Jerusalem Code. Christian Cultures in Scandinavia (ca 1000-ca 1900) (2015-2019). Oftestad har skrevet flere bøker og vært medredaktør av flere utgivelser. I tillegg er hun en aktiv formidler, blant annet som spaltist i Klassekampen og Dag og Tid.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2024