Stolt historie fra en støvete perm

sammen til løkka

barndomsminner fra oppveksten på 60- og 70-tallet

av (forfatter) og Per-Mathias Høgmo (medforfatter).

Kolofon 2010 Innbundet

I denne boken forteller forfatteren om sin oppvekst på 60- og 70-tallet, med hovedfokus på fotballinteressen og rockemusikken som dominerte på den tiden. I tillegg gir han korte omtaler av noen av de daværende største fotballagene og spillerne i den engelske ligaen og noen utvalgte musikalske helter.

To unge gutter treffer hverandre i friminuttene på Nord-Gratangen skole på slutten av 1960-årene. Begge bor i Gratangen. Felles for de to er at de er svært glade i sport, spesielt fotball. Skoleidretten deres er derfor høyt prioritert. De bruker alle friminuttene og det meste av fritida til å dyrke den hellige lærkula, sommer som vinter, og de har fotballguder og -legender å se opp til som dagens unge kan misunne dem. Fotballen var en av de store gledene for de fleste gutter på den tida. Det var også en tid da vi slapp det stresset og presset som mange barn og unge opplever i dag. Da 60-årene nærmet seg slutten, begynte det også å nærme seg teppefall for The Beatles. Men det fantes også en femte beatle: Han hadde langt, sort hår og skjegg, og han var en magiker med lærkula. Han var høyt elsket av jentene, hatet av andre, men beundret av de fleste. Kanskje var han den største verden noen gang har sett? George var simply the Best.

Forlag Kolofon

Genre Personlige beretninger