Stjerneskudd

Ola Plassen 1907-1930

Forl. Reportasje 2007 Innbundet

Boken omhandler Ola Plassens (1907-1930) liv og virke. Han kom fra en fattig slekt i Lesja, men ble i ung alder genierklært og gjorde seg særlig bemerket i astronomi. Boken er basert på samling brev skrevet av Ola Plassen og kan også leses som en kriminalhistorie og tidsstudie.

Stjerneskudd er på samme tid en kriminalhistorie, en tidsstudie og en biografi. Boken handler om det astronomiske geniet Ola Plassen, en husmannsgutt fra Lesja, som ble funnet druknet i Frognerkilen en høstdag i 1930. De fleste trodde det handlet om bondestudenten som ikke fant seg til rette i den store byen. Men Egil Ulateig viser i boken at den fattige studentens liv og død handlet om noe mye mer: Krigen mellom tro og viten, mellom rasjonalitet og overtro. Det er en helt ukjent historie om et ukjent menneske, men først og fremst en spennende fortellling om hvorfor Ola Plassen hoppet overbord fra fergen i Frognerkilen, sent på kveld den 16. oktober 1930. Boken er også illustrert.

Forlag Forl. Reportasje

Utgivelsesår 2007