Omtale fra forlaget
Hvert år blir over 60 000 skoleelever i Norge utsatt for mobbing. Bruken av antidepressiver øker. Andelen elever uten grunnskolepoeng er doblet siste tiår. Samtidig stilles det store krav til pedagoger i barnehage og skole for hva elevene skal lære, ofte i et urolig læringsmiljø. Denne boka viser hvordan enkle metoder kan bidra til ro og livsmestring for barn og voksne. Anna Bornstein, forfatter og journalist, tok midt på 1990-tallet initiativ til den ideelle organisasjonen Drömmen om det goda, som nå har utviklet og lært bort sin stillhetsmetodikk til pedagoger i skole og barnehage i mer enn tjue år. Metodikken har fire øvelsesformer - stillhet, berøring, refleksjon og kontemplativ bevegelse.
I denne norske utgaven beskrives også utviklingen av Drømmen om det gode i Norge, som har pågått siden 2004, med resultater fra blant annet barnehager og et livsmestringsprosjekt i grunnskolen i Alta. Boka deler erfaringer, øvelser og ofte forbausende resultater fra barnehage, grunnskole og videregående skole. Lærerne gir sine refleksjoner, og vi får ta del i barnas og elevenes respons på øvelsene. Resultatene blir belyst med medisinsk og nevrologisk forskning. Boka er en gullgruve for pedagoger, barnehageledere og rektorer som ønsker å skape et rolig og trygt læringsmiljø for barn og unge. Bokas mange øvelser og eksempler gjør den til et nyttig verktøy for alle som har med barn og unge å gjøre. De vil oppdage at barna liker - og trenger! - stille stunder.
Boken har forord av Vidar Vambheim, førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø, pedagogikk og fredsstudier.
Forlag Emilia
Utgivelsesår 2020
Format Heftet
ISBN13 9788274191716
EAN 9788274191716
Språk Bokmål
Sider 249
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket