Stigma

Seniorforlaget 2022 Heftet

Romanen ""Stigma" tar opp to svært aktuelle temaer; 150-årsjubileet for bergenslegen Gerhard Armauer Hansens oppdagelse av leprabasillen i 1873, og den økende kampen mot landbasert vindkraft.

Journalist og filmskaper Sturla Sander jobber med en dokumentarfilm om Gerhard Armauer Hansen; som i 1873 oppdaget leprabasillen. Filmen skal være ferdig til 150-årsjubileet i 2023. Under filming på Sotra ber to lokale striler ham innstendig om å sette dokumentaren sin på vent. De vil at han heller skal lage film om de svært omstridte planene om en vindmøllepark i hjembygden deres; det vesle fiskeværet Øyvær. Selv om han må bruke mye tid på å skrive manus til jubileumsfilmen, vil Sander se nærmere på det strilene påstår er rasering av hjembygden deres. I Øyvær møter den erfarne filmskaperen steile fronter mellom motstandere og tilhengere av vindkraft. Mange øyværinger har mottatt trusselbrev, og det skjer flere alvorlige voldshendelser i bygden. Samtidig som han jobber med å fullføre filmen om Armauer Hansen, må Sander bruke mye tid på å oppklare flere brutale drap i det vesle, idylliske fiskeværet på vestsiden av Sotra.

Historien om Sturla Sander er fiksjon. Dokumentaren han produserer er historisk korrekt. På slutten av boken kan leseren ved hjelp av en lenke se den ferdige, 36 minutter lange dokumentarfilmen om Gerhard Armauer Hansen på nettet.

Forlag Seniorforlaget

Utgivelsesår 2022

Serier Videoromaner (2) Sturla Sander (2)

Genre Politi og detektiver Krim Biografisk litteratur

Omtalt sted Hordaland