Stetind

Norges nasjonalfjell

av (forfatter), Ulv Holbye (forfatter), Asgeir Kvalvik (foto) og Ulv Holbye (foto).

Forenkla forlag og Mellom Bratte Fjell 2021 Innbundet

Bli med på Stetind! Fjellet er enestående i verden, nær 1400 meter høyt med flåg som stuper rett ned i fjorddypet. For å nå toppen, må du henge etter fingertuppene. For mange vil det holde å sette fingrene i denne boka.
Fjellet er et landemerke og en talende form i landskapet. Først besteget i 1910, etter mange forsøk, har veggene fått sine klatreruter, en etter en.
Dette er økofilosofiens arnested. Tenkningen til Zapffe, Næss og Kvaløy har funnet veien ut i verden og er oppsummert i Stetinderklæringen - et rop om naturvennlighet i vår skjebnetid.
Landskapet og geologien tar deg nesten halvveis tilbake til Jordas skapelse. - Har du hørt om dinosauren på toppen av Stetind?
Og møt det bekymringsløse livet i Stefjorden: kajakkpadling, bratt skikjøring, saktelivet ved bålet - samt tips til fotografering av tinden. Følg klatrehistorien og hils på Stetinds eventyrlige verden.

Forlag Forenkla forlag Mellom Bratte Fjell

Utgivelsesår 2021