Omtale fra forlaget
Denne bokens tema er at mobbing er mer enn det som skjer mellom den som mobber og den som utsettes for mobbing. Mobbing handler om hvordan ulike aktører kan ha ulike roller når det gjelder å både forebygge, avdekke og stoppe mobbing. Mobbing, som all annen atferd, foregår i en kontekst og må derfor også behandles og forstås som en del av et komplekst sosialt samspill. Det betyr at når vi skal arbeide med en mobbesak, er det nødvendig å interessere seg for nettopp denne interaksjonen og for interaksjonen mellom ulike systemer som er berørt. Ulike aktører vil ha ulik påvirkning, og for å kunne stoppe negative handlinger på en hensiktsmessig måte må vi ha kunnskap om de mekanismene som kan oppstå i de ulike interaksjonene, og vite hvorfor de oppstår. I boken belyser forfatterne ulike aktørers handlinger, samspill og ansvar i saker som handler om mobbing. Boken presenterer mobbing fra ulike aktørers perspektiv, fra mobbeofferet, fra foreldrene, fra skoleledere, fra skoleeier og fra juristen. Hensikten er å få fram kompleksiteten i perspektiver, og for å gjøre det lettere å kunne forbygge mobbing. Boken er skrevet av forskere ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Alle forskerne har vært involvert i mobbeforskningsprosjektet Stigma. Bokens redaktører er Janne Støen, førstelektor ved Læringsmiljøsenteret avd. Porsgrunn, Hildegunn Fandrem, også professor ved Læringsmiljøsenteret avd. Stavanger og Erling Roland, professor ved Læringsmiljøsenteret avd. Stavanger.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2018
Format Heftet
ISBN13 9788245022155
EAN 9788245022155
Omtalt person Stigma (prosjekt)
Språk Bokmål
Sider 234
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket