Stemmegafler

dikt

Tiden 2000 Heftet

Diktene er kjølige på grensen til det kliniske, og med overraskende tankesprang.

Alvorlig refleksjon, overraskende tankesprang og morsomme koplinger i dikt som beveger seg mellom Norge og Afrika. Diktene i Pål Norheims Stemmegaffel utspiller seg delvis i Afrika, delvis i hjemlige trakter. Det er først og fremst observasjoner som preger Norheims dikt - av augusthimmelen i Oslo som "dekkes [...] av fersk blåsvart asfalt" eller av lommetyver i aksjon i en afrikansk storby. Lyd og lukt opptrer som et slags bakgrunnsteppe for det som ses. På en nesten stumfilmaktig måte beveger dikter-jeget seg rundt i ulike sammenhenger med sitt skarpt registrerende blikk. Temperaturen i diktene speiler som oftest omgivelsene de befinner seg i: I Oslo en regntung høstnatt er tonen kjølig, nesten klinisk. I en etiopisk hovedstad full av liv og røre er den varmere, følsommere, mer levende - og innimellom overveldet av inntrykk. Stemmegaffel rommer alvorlig refleksjon, artige koplinger og overraskende tankesprang. Norheim skriver dessuten inn kuriositeter fra historien og underfundige naturfenomener i sine dikt. Her er menneskeskjebner til å både smile og rystes av, her er originale bilder på ting vi trodde vi visste alt om fra før. Pål Norheim (f. 1962) har tidligere markert seg som essayist og kritiker. Han debuterte i 1998 med den særpregede romanen Gottfried von Baaders dagbok. Stemmegaffel er hans første diktsamling.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000