Steinfag, Brettbok

av (forfatter) og Magne Martinsen (forfatter).

Fagbokforlaget 2014 Digital ressurs

Denne læreboka dekker kompetansemålene for steinfaget i den delen av læreplanen som skal foregå i en lærebedrift (Vg2/Vg3). Etter Kunnskapsløftet i 2007 er steinfaget et såkalt særløpsfag i videregående opplæring. Det betyr at du som elev går ett år på skole (Vg1 Bygg- og anleggsteknikk) og har 3 års læretid i en bedrift. Boka er også egnet til prosjekt til fordypning i Vg1 og den egner seg som lærebok for voksne som ønsker å ta fagprøven som praksiskandidater. Boken er fellesspråklig bokmål/nynorsk.
Hovedområdene for opplæringen er: Bransjelære, Bruddvirksomhet, Bearbeiding og Montering. I denne læreboka fremkommer de to første som egne deler/seksjoner, mens de to siste er slått sammen under del IV. I tillegg til hovedområdene i steinfaget tar boka opp geologi som egen seksjon. Her finner du de tre kapitlene: Geologiske prosesser og bergartsdannelse, Identifisering av mineraler og bergarter og Naturstein som materiale.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2014