Stein på stein

stein som byggemateriale i Norge

av (forfatter) og Dagfinn Trømborg (illustratør).

Tapir akademisk forlag 2003 Innbundet

Boka viser hvordan stein har vært brukt som byggemateriale i Norge fra de eldste tider og fram til i dag. Forfatteren gir en historisk oversikt over de viktigste bruksområdene for stein, og gir et innblikk i håndverk, redskap og arbeidsmetoder. Boka inneholder også en oversikt over bergartstyper og forekomster. Har litteraturliste, register og geologisk tidstabell.

Boka viser hvordan stein opp igjennom vår historie på ulike måter har vært brukt som byggemateriale i Norge. Helt fra de første menneskene kom til landet har stein vært et viktig byggemateriale. Stein har blitt brukt til alt fra simple murer til storslåtte byggverk. Boka viser hvordan stein har blitt brukt på ulike måter opp igjennom vår historie. Første del av boka gir en historisk oversikt over de viktigste bruksområdene for stein som byggemateriale i Norge. Deretter kommer en beskrivelse av håndverk, redskap og arbeidsmetoder til steinhoggere og murere. Andre del av boka presenterer de vanligste brukssteinene i Norge og hvor de finnes. Boka er rikt illustrert med flotte fargefoto Dagfinn Trømborg er utdannet cand.real. med naturgeografi som hovedfag. Han har lang undervisningserfaring fra høgskoler og universitet. Han har sittet i styret i Norsk geologiråd og har skrevet flere bøker og artikler innen naturgeografi og geologi.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2003