Stein på stein

murerliv

Forlaget Rødt! 2019 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Med en bakgrunn som arkitekt har Ingjald Gaare arbeidet som murarbeider og murer mer enn 35 år av sitt yrkesaktive liv. I denne boka forteller han om dagliglivet på ulike byggeplasser, fra reparasjoner på en brannmur i den kongelige residensboligen Stiftsgården, til store prosjekter som bygginga av St. Olavs sykehus i Trondheim. Og byggeplasser fra Kjøllefjord i nord til Halden i sør. Han lager også fargerike portretter av arbeidskamerater han har møtt. Som Richard, som etter komfirmasjonen begynte å jobbe som steinhogger ved Iddefjorden, men etter en mangslungen karriere endte opp som murarbeider i Trondheim. Eller ungjenta Maja, som flytta hjemmefra til Gøteborg, 17 år gammel, og hadde en gjesteopptreden i murerfaget som flislegger.

Ingjald har vært politisk aktiv i partiet Rødt og dets forløpere AKP og RV, men først og fremst har han en bakgrunn som fagforeningsaktivist med en rekke tillitsverv. Han forteller om utfordringer fagbevegelsen står overfor med å opprettholde og helst styrke sin innflytelse, og om store og små konflikter. Krangel med sjefen om akkordbetingelser, og ansvaret som streikeleder for bygningsarbeiderne i Trondheim ved landsomfattende konflikter.

Først og sist handler boka om kjærligheten til murerfaget, både som et håndverksfag med lange tradisjoner, og som en del av en bygningsbransje i rask utvikling og forandring.

Forlag Forlaget Rødt!

Utgivelsesår 2019