Stedene som former deg

om rom og subjektivitet

Fagbokforlaget 2014 Heftet

I denne boken er forfatteren på leting etter en utvidet subjektforståelse som innbefatter det nære forholdet mellom kroppen og dens omverden. Kroppens og omverdenens betydning for selvet eller subjektet er til dels blitt ignorert av filosofer og andre lærde skoler, fordi man tradisjonelt har nedvurdert det lokale og partikulære til fordel for det overordnede og universelle, men også fordi sted og rom i så stor grad er med oss og tas for gitt. Forfatteren fremhever at sted og rom har betydning for oss på de fleste livsområder og er med på å forme oss. Også intensjonene og valgene våre påvirkes av de omgivelsene vi inngår i. Vi har derfor ikke bare en sosial og kulturell, men også en kroppslig og romlig historie. Boken setter søkelyset på samspillet mellom mennesker og omgivelser fra en filosofisk og tverrfaglig innfallsvinkel. Else Wiestad, dr. philos., er professor emerita i filosofi ved Universitetet i Oslo. Foruten en rekke fagartikler har hun blant annet utgitt bøkene Kjønn og ideologi og De store hundreårsbølgene. Kjønnsdebatten gjennom 300 år.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2014