Stavgang

Nordic Walking for alle

av (forfatter), Arve Kristiansen (medforfatter), Morten Brun (illustratør) og Johan Brun (illustratør).

Noras Ark 2003 Heftet

Forfatteren gir en innføring i ulike teknikker innen stavgang og viser hvordan man kan legge opp et treningsprogram. Hun gir oppvarmings- og uttøyningsøvelser, og viser hvordan ulike grupper med ulike behov kan ha glede og nytte av stavgang, for eksempel barn, eldre, gravide og personer med belastningsskader. Med litteraturliste og adresser til stavleverandører.

Stavgang eller Nordic Walking er en mosjonsform som blir stadig mer populær her i landet, og med god grunn: Det er noe alle kan gjøre, overalt og uavhengig av formkurver og dyrt utstyr. Stavgang gir effektiv helhetlig trening uten at belastningen på enkelte ledd blir for stor, og kan gi opptil 46 prosent bedre treningseffekt enn vanlig gange. Det er også en sosial mosjonsform, som man gjerne kan utføre sammen med andre. Stavgang er .tidsøkonomisk., fordi aktiviteten verken krever mange forberedelser eller mye tid for at du skal ha utbytte av den. . Ingrid Kristiansen oppdaget stavgang for noen år siden og har blitt en ivrig talskvinne for denne morsomme mosjonsformen, som passer like godt for den topptrente som for mosjonisten. I denne boka gir hun en innføring i forskjellige teknikker og viser deg hvordan du kan legge opp et treningsprogram. Hun gir deg nyttige oppvarmings- og uttøyningsøvelser, og viser hvordan ulike grupper med ulike behov kan ha glede og nytte av stavgang, for eksempel barn, eldre, gravide, personer med belastningsskader, og andre. . Stavgang er fleksibel og lett å tilpasse det nivået du er på: Du tar i så mye du orker, og etter hvert som formen blir bedre, vil du oppdage hittil ukjente muskler, og få en fastere, sprekere og sunnere kropp, i tillegg til at humøret garantert tar seg opp.... .

Forlag Noras Ark

Utgivelsesår 2003