Statuens hemmelighet

grusomme greier i Norges historie lengst mot nord

Finnmarksforlaget 2022 Heftet

EN GODTEPOSE FULL AV HISTORISKE HENDELSER OG GRUSOMHETER

Hvordan er det å bo midt i en krig og nesten bli truffet av ei bombe? Hvordan er det å bli brent på bålet fordi noen sa at de så deg fly med djevelen? Hva med å fryse ihjel på Sydpolen? Eller bli knust av en monsterbølge mot svaberget?

I denne boka reiser du med hurtigruta. Du treffer Jossi som er på din alder. Med et underlig kamera og en spesiell venn opplever du grusomme hendelser i Norges historie på litt for nært hold.

Fortellingen i boka følger hurtigrutas reise og stoppesteder fra Kirkenes til Hammerfest. Her finner du statuer og forskjellige minnesmerker. Hvorfor står de akkurat her? Faktadelene spenner fra tidlig steinalder til 2. verdenskrig. Temamessig fra ishavsfangst på Svalbard og supergamle helleristninger på Sørøya til polare lavtrykk og det å overleve med riktig mat i isødet på Sydpolen. Du visste kanskje ikke at finnmarksfolk har vært med på alt dette?

Forfatter Sylvi Jane Husebye iscenesetter historien godt for yngre lesere. Med et lett språk forankrer hun fortellingen i fakta og gjør deler av vår felles historie lett å sette seg inn i for lesere i alle aldre.

Forlag Finnmarksforlaget

Utgivelsesår 2022