Statsstøtte

EØS-avtalens regler om offentlig støtte

av (forfatter), Erling Hjelmeng (forfatter), Robert Lund (forfatter) og Thomas Nordby (forfatter).

Fagbokforlaget 2008 Innbundet

Boken gir en gjennomgående fremstilling av statsstøttereglene i EØS-avtalen. Forfatterne ser nærmere på forbudet mot offentlig støtte i EØS-avtalen artikkel 61, og redegjør detaljert for unntaksmulighetene. Den inneholder også en omfattende gjennomgang av statsstøtteprosessen, samt reglene om tilbakeføring av ulovlig støtte. Boken kan brukes som et oppslagsverk og egner seg til alle som er i befatning med reglene om offentlig støtte. Har register.

Statsstøtte - EØS-avtalens regler om offentlig støtte gir en gjennomgående fremstilling av statsstøttereglene i EØS-avtalen. Boken behandler forbudet mot offentlig støtte i EØS-avtalen artikkel 61, og redegjør detaljert for unntaksmulighetene. Den inneholder også en omfattende gjennomgang av statsstøtteprosessen, samt reglene om tilbakeføring av ulovlig støtte. Regelverket er fremstilt med særlig sikte på norske forhold. Boken er ment som et praktisk oppslagsverk og henvender seg til alle som er i befatning med reglene om offentlig støtte. Bjørnar Alterskjær er Deputy Director i ESAs juridiske avdeling og har ført en rekke statsstøttesaker for EF- og EFTA-domstolen. Han har bakgrunn fra konkurransepolitisk avdeling i Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Erling Hjelmeng er professor ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo og professor II ved Norges Handelshøyskole. Han har publisert flere bøker og artikler om EØS- og konkurranserett. Robert Lund er advokat i advokatfirmaet Bugge, Arentz-Hansen & Rasmussen (BA-HR). Han har bakgrunn fra konkurransepolitisk avdeling i Fornyings- og administrasjonsdepartementet, EU-kommisjonen og som dommerfullmektig ved Oslo tingrett. Thomas Nordby er advokat med møterett for Høyesterett og partner i Arntzen de Besche Advokatfirma AS. Han har bakgrunn fra EFTA-domstolen og Regjeringsadvokaten.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008