Statsmakt mot laksepionerer

overgrepene mot dem som startet eventyret

av (forfatter) og Odd Strand (forfatter).

Corvus 2002 Innbundet

Boka handler om de som startet med norsk oppdrettsnæring på 50-tallet, og hvordan de etter hvert ble overkjørt av profittjegere og staten. Boka bygger på intervjuer med oppdrettere og andre aktører i næringen, samt dokumenter fra de siste 30 år.

"Statsmakt mot laksepionerer" er en bok som særlig forteller om de pionerene innenfor norsk oppdrett som fikk en ublid skjebne. Mange av dem
pantsatte gård og grunn og brukte hele sin arbeidskraft på å få fisk til å vokse i dam og våg på en tid da myndighetene ikke ofret dem en tanke, og
naboene smilte av dem. Svært mange av pionerene fikk erfare sannheten i en advarsel gitt til oppdretter Endre Rundhovde av professor Gunnar
Rollefsen: "... pionerens lodd er å gå til grunne. Etterpå kommer profittjegeren." I tillegg fikk mange av dem føle på kroppen at staten (fra 1973) ble en motpart i stedet.

Forlag Corvus

Utgivelsesår 2002