Statistikk og sannsynlighetsregning

Fagbokforlaget 1999 Heftet

Boka inneholder oppgavetekst og komplette løsningsforslag til alle oppgavene i læreboka Statistikk og sannsynlighetsregning. Oppgavene dekker blant annet emnene beskrivende statistikk, sannsynlighetsregning, diskrete og kontinuerlige fordelinger og estimering.

Statistikk og sannsynlighetsregning er spesielt tilpasset Ingeniørutdanningsrådets rammeplan for grunnlagsfaget statistikk (2 vekttall) ved høgskolenes ingeniørutdanninger. Boka inneholder også emner utover dette. Tilpasningen til ingeniørstudentene gjelder valg av eksempler og oppgaver, samt emnevalg og valg av matematisk nivå. Hvert kapittel avsluttes med oppgaver og formelsamling. Av over 200 oppgaver i boka er det ca. 80 eksamensoppgaver fra tidligere statistikkeksamener for ingeniørstudenter ved forskjellige høgskoler i Norge. Boka inneholder et fyldig kapittel om "Monte Carlo"-simulering. Et eget kapittel omhandler Shewartdiagrammer. For øvrig dekker boka de vanlige innføringsemnene som beskrivende statistikk, sannsynlighets-regning, estimering, hypotesetesting, lineær regresjon og variansanalyse. Boka burde være godt egnet også for andre enn ingeniørstudenter. En egen bok med komplette løsningsforslag til alle oppgavene er også utarbeidet av samme forfatter (se nedenfor). Alf Harbitz er forsker og statistiker ved Fiskeriforskning i Tromsø. Han er dr.scient. i fysikk og har arbeidet med matematisk statistikk og fysikk i næringsliv og innen universitet og høgskole fra slutten av 1970-åra.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999