Staskniven i norsk tradisjon

Vigmostad & Bjørke 2016 Innbundet

Akkurat når staskniven oppsto i norsk tradisjon er det vanskelig å tidfeste, for de mange, norske knivtradisjonene glir ofte over i hverandre og skaper uklare grenser. Den er imidlertid ikke så gammel som mange skulle tro, selv om det tidlig var vanlig å bære kniv til både bryllup, fest og begravelser.. Staskniven i norsk tradisjon.beskriver den norske staskniven i alle fasetter, fra dens tidlige morgen til dagens avanserte utgaver. Boka tar for seg.distriktsvise.typer, med sterk vekt på Telemark, som har en lang og god tradisjoner med staskniv til bunad og fest, og selvsagt er den moderne staskniven beskrevet.. Øystein Køhn er fra Telemark, og har siden guttedagene vært opptatt av kniv som bruksgjenstand og verktøy. I mer enn 26 år har han vært redaktør, produsent og utgiver av Norsk Knivforenings organ.Knivbladet. Ved siden av utallige turer i norsk natur har han også gjennomført nær 40 langturer og ekspedisjoner i Arktisk Canada og Alaska. hvor kniven er et nødvendig og naturlig hjelpemiddel. Han lager selvsagt sine egne brukskniver, ofte holket med elghorn og andre materialer fra naturen. Han har skrevet over 20 bøker om friluftsliv, kniver, padling og turutstyr. .

Forlag Vigmostad & Bjørke

Utgivelsesår 2016