Stabilitetens pris

stat og politikk i Midtøsten

av (forfatter) og Stig Stenslie (forfatter).

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Boken tar for seg stabilitet som et fremtredende trekk ved Midtøstens politikk. Med stabilitet menes her den regimestabiliteten som har preget regionen siden 1970. Boken stiller tre viktige spørsmål som omhandler regimenes grep om makten, konsekvenser av regimenes maktstrategier og hvilke krefter som truer dagens regimer. Med utgangspunkt i disse blir temaer som relasjoner mellom samfunn og stat, ideologi og legitimitet, perspektiver for fremtiden og statsmaktens organisering belyst. Temaene blir illustrert med eksempler fra ulike land.

Sett utenfra fremstår politikk i Midtøsten som forvirrende, kaotisk og ofte voldelig. Mediene skaper et bilde av Midtøsten som preges av krig, religiøs ekstremisme, terror, uforutsigbarhet og raske omveltninger. Men er regionen virkelig så ustabil? Stabilitetens pris setter den populære oppfatningen på hodet og viser at stabilitet faktisk er et fremtredende trekk ved Midtøsten-politikk: Med stabilitet menes regimestabilitet som har preget regionen siden 1970. I tråd med denne observasjonen reiser boka tre viktige spørsmål: Hvordan har regimene i Midtøsten festet sitt grep om makten? Hvilke følger har regimenes maktstrategier for den politiske og sosioøkonomiske utviklingen? Og hvilke krefter truer regimene i dag? Spørsmålene belyses gjennom et bredt spekter av tema: relasjonene mellom samfunn og stat, ideologi og legitimitet, statsmaktens organisering, og perspektiver for fremtiden i form av demokratisering eller sammenbrudd. Hvert tema utdypes gjennom landeksempler hentet fra Jemen, Iran, Marokko, Egypt, Oman, Syria, Irak og Saudi-Arabia. Kjetil Selvik er Midtøstenforsker på FAFO og førsteamanuensis II ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, Universitetet i Oslo. Han har doktorgrad i statsvitenskap fra Institut d Etudes Politiques i Paris og har vært redaktør i tidsskriftet Babylon i 2004 2007. Stig Stenslie er statsviter med spesialisering på Midtøsten fra School of Oriental and African Studies i London og Universitetet i Oslo. Han arbeider med analyse av politisk utvikling i Midtøsten og har undervist ved Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007