Spurvene og tiden

av (forfatter) og Morten Abildsnes (oversetter).

H//O//F 2021 Heftet

Spurvene og tiden omhandler det å være menneske i tiden - tiden vi lever i, tiden som stadig går og har gått. Diktsamlingen favner bredt hva gjelder lyrisk form, historiske linjer, eksistensiell finmotorikk og naturvitenskapelig fantasi. Uttrykket er tørt og konkret, men kaller også på vemod, og gir rom både for humor og sviende vold, for Middelhavets flyktningbåter, middelalderens torturmetoder og turer i butikken og på museum. Mens fuglene kvitrer med. Spruvene og tiden er en samling fylt av innganger og irrganger, rastløs og klartenkt - et unikt verk fra forrige tiårs nordiske poesi.

Pauli Tapio (f. 1986) debuterte med Varpuset ja aika - Spurvene og tiden - som ble møtt med hyllest fra en rekke kritikere og belønnet med avisen Helsingin Sanomats debutantpris for 2017. Året etter fikk han Bridges of Struga-prisen, en UNESCO-initiert utmerkelse for unge poeter. Våren 2021 kom hans andre diktsamling, Tyhjä, suuri ja öinen, ut i Finland. Tapio er ellers stipendiat i litteratur ved universitetet i Helsinki og oversetter fra blant annet russisk.

Forlag H//O//F

Utgivelsesår 2021