Omtale fra forlaget
Hvordan møter læreren språklig mangfold i klasserommet? Hvordan skal lærerstudenter og lærere gå fram for å utnytte flerspråkligheten som ressurs i undervisningen? Hvilke kunnskaper kreves av læreren, og hvilke grep kan gjøres for å berike læringsfellesskapet?
Denne boka gir læreren i det flerspråklige klasserommet en didaktisk håndsrekning i form av forskningsbasert kunnskap, inspirasjon og praktiske forslag. Fokus er på norskfaget og på digital kommunikasjon i en andrespråkskontekst, og forfatterne viser hvordan arbeid med grammatikk og med skjønnlitteratur samt bruk av ulike digitale verktøy kan øke læring i elevgrupper med språklig mangfold.
Språklig mangfold og læringgir en oppdatert oversikt over forskning om flerspråklighet samt innsikt i planverk og lover på feltet. Videre settes framstillingen inn i en større sosiokulturell ramme, der kulturbegrepet drøftes, og der det blir gjort rede for hva interkulturell kompetanse innebærer for lærerstudenten og læreren.
Forfatterne har lang erfaring fra arbeid i lærerutdanning og solid bakgrunn fra utviklingsarbeid og forskning på flerspråklighet og interkulturelle relasjoner.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2013
Format Heftet
ISBN13 9788205425200
EAN 9788205425200
Språk Bokmål
Sider 237
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket