Språk og argumentasjon for samfunnsvitere

Fagbokforlaget 2009 Heftet

Boken er skrevet for exphil-studenter og studenter som skal studere samfunnsvitenskapelige fag. Den diskuterer spørsmål knyttet til den rollen språket spiller i samfunnsvitenskapelig forskning og i diskusjoner av politiske spørsmål. I tillegg tar boken for seg begreper for å analysere ulike måter språklige uttrykk kan være flertydige på, samt at den presenterer en generell metode for å bygge opp og analysere argumentasjon. Har litteraturliste og stikkordregister.

Språket spiller en avgjørende rolle i samfunnsvitenskapelig forskning både for vår forståelse av andre mennesker og samfunnsmessige fenomener, og når forskningsresultater skal formidles i vitenskapelige tekster. På samme måte har språket en sentral rolle i politikken i politikernes valg av ord og uttrykk samt i måten de argumenterer for sine standpunkter på.
Denne boken diskuterer viktige forhold ved språkets betydning i samfunnsvitenskapelig forskning og i politiske diskusjoner. Forfatteren introduserer en rekke analytiske begreper. Blant bokens mange eksempler er disse spørsmålene: Hvordan skal vi forstå og definere begrepet om fattigdom? Hva er strukturen i Durkheims argumentasjon for selvmordshypotesen? Hvilke argumenter brukes i diskusjonen om hvorvidt Norge bør åpne for oljeleting i nordområdene?
Boken er særlig tilpasset examen philosophicum for studenter i samfunnsvitenskapelige fag. Den er også relevant for andre som arbeider med språkbruk og argumentasjon i vitenskap og politikk.
Gunnar Karlsen er førstelektor ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2009