Omtale fra forlaget
Boken bringer nye perspektiver på forholdet mellom kommunikasjon og didaktikk. Den henvender seg til undervisere og studenter som er opptatt av prinsipiell og praktisk fagdidaktikk. Språk, kommunikasjon og didaktikk er en studiebok, men kan også leses som en utfordrende studie av pedagogiske grunnspørsmål. Med utgangspunkt i norskfaget beskrives historisk, poengtert og eksemplifisert ulike fagsyn knyttet til språk og kommunikasjon. Det avdekkes et fellesmønster for kommunikative ytringer som form-innhold-bruk og didaktikkens lærer-fag-elev-relasjon. Slik får norskfaglig innsikt en særlig didaktisk betydning. Grunnmønsteret konkretiseres gjennom studier av fag- og elevarbeider. Samlet sikter boken mot brobygging mellom fag, flerfaglighet og fagdidaktikk.
Sigmund Ongstad har undervist i skole og lærerutdanning i 30 år. Gjennom engasjement i Forsøksrådet for skoleverket arbeidet han med fagplanvurdering og fagdifferensiering. For Norges forskningsråd har han studert skolefagsforskning, sjangerproblematikk og fagdidaktikk. Ongstad er professor i norsk/norskdidaktikk ved Høgskolen i Oslo og mottok i 2001 høgskolens FoU-pris.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788245001068
EAN 9788245001068
Serie LNUs skriftserie (154)
Språk Bokmål
Sider 304
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket