(Sporten)

en idéhistorisk studie

Pax 2008 Innbundet

Boken er en idéhistorisk studie av fenomenet sport, fra 1800-tallet og fram til i dag. Forfatteren beskriver sportens utvikling frem til i dag. Bokens andre del tegner et bilde av den moderne TV-sporten og reflekterer over friluftslivet, elitesporten, helsesporten og den nye folkesporten i det postmoderne Norge. Har navneregister.

(Sporten) er en idéhistorisk studie fra tidlig 1800-tall til i dag. Den åpner med historien om byfolkets "oppdagelse" av Jotunheimen og etableringen av Den Norske Turistforening i 1868. "Den engelske sporten" kom til Norge i annen halvpart av 1800-tallet: først som fjellsport og deretter som stadionsport. I Holmenkollen ble tradisjonell norsk naturidrett til moderne internasjonal skisport, parallelt med utviklingen av forestillingen om "den nyttige idretten" fra Krigsskolens "militærhumanisme" via Fridtjof Nansen til Rolf Hofmo, som ville "avskaffe sportsidiotien. Bokens annen del tegner et bilde av den moderne TV-sporten: Tour de France, engelsk TV-fotball og de spektakulære OL. Til slutt søker Slagstad å stille en samtidsdiagnose på det postmoderne Norge med basis i de ulike kroppskulturer: friluftslivet, den profesjonelle elitesporten, helsesporten og den nye folkesporten - golf.

Forlag Pax

• "Et mord i Kongo" av Morten A. Strøksnes
  • "Kon-Tiki ekspedisjonen" av Thor Heyerdahl
  • "Men fjernkontrollen min får du aldri" av Are Kalvø
  • "Berlin - nederlaget 1945" av Antony Beevor
  • "Våpen, pest og stål - menneskenes historie gjennom 13 000 år" av Jared Diamond
  • "Stillheten - en anti-roman og absolutt aller siste protokoll" av Jens Bjørneboe
  • "16-07-41 - roman" av Dag Solstad
  • "Dalen Portland" av Kjartan Fløgstad