Spor

Teamwork 2017 Innbundet

Husmannsplassen Velta på Koppang er slektens rot. Det var dramatiske hendelser som førte stamfaren fra Gudbrandsdalen over til Østerdalen. Nye sterke hendelser førte til at en tredje-generasjon Velten valgte en livsvei som ble avgjørende for de neste tre generasjoner; Smiths Venner.

Dette er en hudløs fortelling om et familietre som blir kvistet av hendelser i tiden uten å bukke under. Den ærlige fortellingen viser oss villskudd og triste skjebner, så vel som storsinn og pågangsmot.
Per Barda, psykolog

Du får et innblikk i småfolks kamp for tilværelsen og hvordan hendelser i barndom og ungdom ofte blir bestemmende for menneskers vei videre. Skjønnlitterært driv griper leseren.
Ola Klefsås, Stor-Elvdal Historielag

Tilhørigheten til Smiths Venner er omtalt på en utfordrende måte som fenger leseren. Boka gir en glimrende innføring i vår religionshistorie, belyst gjennom forfatterens slektshistorie.
Harald Isdahl, næringslivsleder

Strevsomme hverdager og dramatiske hendelser i generasjonenes gang skildres på en måte som samtidig speiler de store endringene det norske samfunnet har gjennomgått.
Reidar Aasgaard, professor i idéhistorie

Fortellingen er gjenkjennelig og gir forståelse av vår felles fortid og våre forfedre. En usminket fremstilling av faktiske forhold. Våken iakttagelse som skaper mening ut av observasjoner.
Helene Svihus, Biblioteksjef

Slektens engasjement i Smiths Venner gjøres forståelig, og han gir et inntrykksfullt bilde av problemene ved å vokse opp i en sekt, for ikke å snakke om vanskene ved å bryte ut.
Trond Skard Dokka, professor i teologi

Johan Velten er en nestor innen organisasjonsutvikling i Norge. I denne boken forteller han innsiktsfullt om Smiths Venner. Boka inviterer også til større forståelse for tvil og tro.
Tom Karp, professor i ledelse.

Forlag Teamwork

Utgivelsesår 2017