Spontant kaos

økonomi i en ulvetid

Res publica 2009 Heftet

I lys av finanskrisen viser forfatteren hvordan troen på et selvregulerende marked som vil ordne alt til det beste for samfunnet har dominert gjennom ulike tiår i historien. Han presenterer ulike perspektiver på finanskrisen, samt gir råd om en ny økonomisk og ideologisk kurs, både i Norge og internasjonalt.

Forstå finanskrisen- og den ideologiske ulvetiden som skapte den. Verdensøkonomien er blitt stadig friere fra politisk kontroll, og finansbevegelsene utgjør en raskt økende andel av verdensøkonomien.

I denne boken viser den internasjonalt anerkjente økonomen Erik Reinert hvordan troen på det selvregulerende marked har eksistert tidligere i historien, men alltid kun i kortvarige perioder. Det har ført til økonomiske og sosiale kriser som ligner mer på spontant kaos enn spontan orden. Reinert gir oss nødvendige perspektiver på den verdensomspennende krisen vi er inne i, samt råd om en ny økonomisk og ideologisk kurs, både for Norge og verden.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2009

• "Du er filosofen - spørsmål til dine svar" av Einar Øverenget
  • "Akademisk kapitalisme" av Knut Kjeldstadli
  • "Global økonomi - hvordan de rike ble rike, og hvorfor de fattige blir fattigere" av Erik S. Reinert
  • "Tankestreif - fra en tømmerhoggers dagbok" av Hans Børli
  • "Sannhetens kår - makt, medier og politikk i illusjonenes tid" av Christian Borch
  • "20 filosofer" av Gunnar Fredriksson
  • "På stedet løp - konkurransens paradokser" av Dag O. Hessen
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Markedets makt over sinnene" av Bent Sofus Tranøy
  • "Ulikhetens pris - hvorfor likere fordeling er bedre for alle" av Richard Wilkinson
  • "Hva er filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Tidens historie" av Trond Berg Eriksen