Omtale fra forlaget
Denne boka er skrevet for fagpersoner i barnehage, skole, pedagogisk-psykologisk tjeneste og barnevern. Forfatterne mener at disse fagfolkene bør snakke mer med barn! Hvis det er grunn til bekymring for et barn, eller hvis du tror innsikt i barnets meninger og erfaringer kan komme til nytte i ditt eget arbeid, bør du ta deg tid til å ha målrettede samtaler med barn I de senere årene har det vært mye fokus på barnesamtaler. Barnet begynner etter hvert å få status som en nyttig informant om seg selv og sitt liv. Boka bygger på SSR-metoden. SSR står for samtaler om sosiale relasjoner. Metoden egner seg til å snakke med barn om hvordan de har det, med utgangspunkt i sosiale relasjoner barnet inngår i. Ulike fagpersoner vil kunne bruke SSR på ulike måter tilpasset sin egen arbeidssituasjon og kompetanse. Metoden vil passe best i samtaler med barn i aldersgruppen ca. 4-12 år, men den kan også tilpasses større barn og bidra til konstruktive samtaler med tenåringer. I SSR-metoden bruker man konkrete figurer (dukker) som representerer de relasjonene barnet snakker om. Figurene sikrer et konkret holdepunkt for barnet og gjør det lettere for barnet å beholde fokus gjennom intervjuet. Bakerst i boka ligger det ark med til sammen 80 figurer i farger. Figurene kan stanses ut og brukes i intervjuene. Boka har praktisk spiralinnbinding.
Forlag Damm
Utgivelsesår 2004
Format Spiral
ISBN13 9788204092397
EAN 9788204092397
Språk Bokmål
Sider 153
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket