Spillmagi

fortellinger om dataspill

av (redaktør), Joakim Lie (redaktør), Nicolai Strøm-Olsen (redaktør) og Sandra Blikås (illustratør).

Frekk forlag 2017 Innbundet

Norges største undergrunnsbevegelse.

I "Spillmagi" møter vi tenåringsmoren som sovner foran dataspillet, manusforfatteren som drømmer seg bort i Championship Manager og jenta som opplever vennskap, forelskelse og savn på Maplestory.

Ifølge Medietilsynet spiller 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene i alderen 9-16 år dataspill. Barn, unge og voksne får venner og lærer språk gjennom spillingen, men blir også trakassert online. Seks av ti mener spill er en viktig del av livet. Tar de feil?

Norske kulturredaktører gir lite plass til dataspill i mediene. "Spillmagi" er et forsøk på å skape en diskuterende dataspilloffentlighet.

Forlag Frekk forlag

Utgivelsesår 2017

Boka dreier seg om dataspillenes fenomenologi. Det betyr at et utvalg dataspill-entusiaster forteller hvordan det føles å spille sitt favorittspill. De går glipp av avtaler og slikt, forteller de, og ja vi klasker oss på lårene av gjenkjennelse. Men hvorfor vi egentlig trenger å lese om dette er uklart. Undertegnede relaterer i hvert fall ikke til skribentene, og da er det lite substansielt igjen å hente.

Boka virker heller ikke å være skrevet for de som kjenner spillene fra før, noe de leksikonaktige introene vitner om. "Starcraft er et spill som handler om..." Eller hva med denne, fra faktaboksen til epistelen om CM3: "Fotball: Fotball er en populær ballsport utviklet i England på 1860-tallet. Idretten utøves på en rektangulær bane med ett mål i hver kortende. Spillet foregår mellom to lag, hvert bestående av elleve spillere, hvor formålet er å få ballen inn i motstanderlagets mål" osb. osb.