Spiller Gud terning likevel?

om den dialektiske materialismen i virksomhetsteoriens perspektiv

Marxist forl. 2011 Heftet

Regi Th. Enerstvedt presenterer her det største filosofiske arbeidet på marxistisk grunn av en norsk forfatter. Han framstiller den marxistiske virksomhetsteorien og drøfter de mest grunnleggende begrepene i den dialektiske materialismen. Den dialektiske materialismen diskuteres heletiden i forhold til filosofiske hovedstrømninger som er kritiske til den. Begrepene brukes til å utvikle innsikt om fundamentale erkjennelsesproblemer, og disse beriker også de dialektiske begrepene. På denne måten blir leseren ført inn i diskusjonene om universet, evolusjonsteorien, relativitetsteoriene, kvantemekanikken, og om forholdet mellom arv og miljø, frihet og nødvendighet, filosofi og politikk. Forfatteren er lite interessert i teori som ikke betyr noe for praksis. De teoretiske problemene som boka tar opp har stor praktisk relevans. Forfatteren er professor emeritus ved Universitetet i Oslo. Han har publisert mange artikler og bøker. De to siste bøkene på Marxist Forlag i 2008: "Pip fra taushetens historie" og "LQI - Det fjerde rikets språk".

Forlag Marxist forl.