Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
I denne artikkelsamlingen drøftes en rekke av de spørsmålene som vil oppta spesialpedagogisk praksis og forskning i åra framover. Bokas første del trekker opp de overordnede perspektivene i forhold til ideologi, samfunn og framtidige forsknings- og utviklingsbehov. I del to drøftes begrepene normalisering, integrering og desentralisering. Bokas siste del drøfter en del av de problemene en står overfor i dag for å kunne realisere intensjonene med norsk spesialpedagogikk. Målgrupper: Spesialpedagoger, lærere og studenter innen disse utdanningene. Har litteraturlister.
Omtale fra forlaget
I denne artikkelsamlingen drøftes en rekke av de spørsmålene som vil oppta spesialpedagogisk praksis og forskning i åra framover. Bokens første del trekker opp de overordnede perspektivene i forhold til ideologi, samfunn og framtidige forsknings- og utviklingsbehov. I del to drøftes begrepene normalisering, integrering og desentralisering. Bokens siste del drøfter en del av de problemene en står ovenfor i dag for å kunne realisere intensjonene med norsk spesialpedagogikk. No er endeleg tilhøva lagde til rette for at alle elevar skal få utdanning i sitt "eigentlege" heimemiljø, der dei og familiane deira er busette. Noreg har i lang tid vore eit føregangsland når det gjeld reformer for menneske med spesielle behov, men det har skjedd utan at ein har følgt opp tilsvarande med fagleg utvikling og kunnskapsproduksjon. Målet med denne boka er å synleggjere og drøfte utfordingar spesialundervisninga står overfor som eit resultat av gjentekne reformer og endringar gjennom lang tid.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 1995
Format Heftet
ISBN13 9788200227069
EAN 9788200227069
Serie Spesialpedagogikk (19)
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 243
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket