Spermasett

Fontene forl. 2000 Innbundet

Sommeren 1857 går journalisten Christopher Canute ombord i hvalfangsskuta Acushnet for å skrive en annerledes reportasje. Samtidig vil han forsøke å finne sin elskede Mary Ann Wesley. Hun forlot ham for flere år siden da hun var gravid med deres barn. Christophers reise varer i flere år og bringer ham på kryss og tvers over den sørlige halvkule. Han opplever stor dramatikk under hvalfangsten, og til slutt får han vite hva som har skjedd med Mary Ann.

Roman om hvalfangstens vugge
Vi har sett malerier i store tall om hvordan man fanget disse store hvalene med spyd eller håndharpuner. Men beskrivelser av dagliglivet om bord, opplevelser under trange forhold og hvordan man kjempet mot værgudene der ute i Kong Neptuns rike, er skjeldent lesestoff, særlig i vår tid. Hovedpersonen er Christopher Canute som går om bord i hvalfangstskuta "Acushnet" fra New Bedford sommeren 1857. Han tilfredsstilte på denne måten sin redaktørs ønske om en annerledes reportasje for avisen. Der skildres ramsalte døgn i særdeles røft miljø, om besøk i fremmede havner og fangst med livet som innsats. Kristofersens roman er omfattende, men aldri kjedelig. Man lever med Canute i det uvanlige miljøet. En underliggende årsak for turen er også jakten på kvinnen han elsket og som forlot ham med deres felles ufødte sønn. Nettopp jakten på denne kvinnen og deres sønn krydrer boken.
Kristofersen skriver lett. For folk i Sandefjord med rike tradisjoner fra med moderene hvalfangst, vil det utvilsomt være artig å lese hvordan det startet. I denne uvanlige romanen føler jeg at det gis en anledning til å nærme seg en helhet i hvalfangstens historie
Tor Skagun, Sandefjords Blad

Forlag Fontene forl.