SpareBank 1 Nord-Norges historie

bind 2 1989-2014

oppdrag Nord-Norge

Orkana akademisk 2014 Innbundet

På slutten av 1980-tallet var norsk og særlig nordnorsk økonomi inn i ei dyp krise. Sviktende inntekter, gigantiske tap og dramatisk fall i egenkapitalen førte de største nordnorske sparebankene inn i ei krise de ikke var i stand til å komme ut av ved egen hjelp. Tiltakene som ble satt i verk for å hjelpe bankene fikk konsekvenser for hele det nordnorske samfunnet og for norsk finansnæring generelt. På restene av Tromsø Sparebank, Sparebanken Nord, Sparebanken Nordland og Nordkapp Sparebank ble en ny bank skapt: SpareBank 1 Nord-Norge. Siden 1989 har banken som finansinstitusjon og samfunnsaktør i sterk grad bidratt til å forme landsdelen til det den er i dag, på vegen fra kystkrise til den digitale tidsalder. Oppdrag Nord-Norge tar for seg SpareBank 1 Nord-Norges historie fra 1989 og fram til 2014 med et særskilt fokus på bankens rolle som samfunnsaktør.

Oppdrag Nord-Norge er bind 2 i tobindsverket om SpareBank 1 Nord-Norges historie. Bind 1, Lokalbank og samfunnsaktør, er skrevet av Oddvar Svendsen og omhandler perioden 1836 til 1989. Verket er et samarbeidsprosjekt mellom SpareBank 1 Nord-Norge og
Institutt for historie og religionsvitenskap, UiT Norges arktiske universitet

Forlag Orkana akademisk

Utgivelsesår 2014

Serie SpareBank 1 Nord-Norges historie (2)

Omtalt tid 1990-1999 2000-2009 2010-2019

Omtalt sted Nord-Norge