Sov godt

veier til god og fornyende søvn

Hilt og Hansteen 1997 Innbundet

Mange mennesker sliter med søvnproblemer; enten sover de urolig, eller de har problemer med å sovne. Denne boken gir råd for å lage seg og opprettholde gode søvnvaner. Boken inneholder også spørreskjemaer som hjelper leseren til å kartlegge sitt søvnbehov. Med stikkordregister. Illustrert.

Forlag Hilt og Hansteen

Utgivelsesår 1997

En grei bok om søvnen og viktige elementer til å fremme søvnen. Boken er allikevel gjenomsnittelig og alt tar jeg ikke for like god fisk, selvom det kan være virksomt til en viss grad. Den cirkadiske rytmen får også fokus, men den viktigheten den har i søvnsyklusen blir ikke fremhevet godt nok. Boken kan ha seg unskyldt siden den er fra 1997 og forskningen har gjort mye på dette området siden den tid. Ellers blir kostholdsrådene som blir presentert helt feil, der forfatteren ser ut til å stole blindt på myndighetenes uvitenskapelige anbefalinger, men samtidig omfavne noen alternative behandlingsmetoder som ofte blir møtt med skepsis fra myndighetens side. Tross dette så kommer boken allikevel med noen gode tips til den som sover dårlig og ønsker seg bedre søvn. Boken er fra 1997, og det har kommet flere bøker om søvn siden den tid som kanskje er noe mer oppdatert.