Sosiale tjenester

for familier som har barn med funksjonsnedsettelser

av (redaktør), Torhild Andersen (redaktør) og John Eriksen (redaktør).

Gyldendal akademisk 2004 Heftet

Boka setter fokus på tjenester og ytelser som etter sosialtjenesteloven er særlig aktuelle for familier som har barn med funksjonsnedsettelser, og familienes opplevelse av tilbudene. Tjenestene som omtales i boka er avlastning, støttekontakt, omsorgslønn og brukerstyrt personlig assistanse. Den avsluttes med et kapittel om individuell plan. Boka henvender seg til ansatte i helse- og sosialtjenesten i kommunene, studenter innenfor helse- og sosialfaglige utdanninger og funksjonshemmedes organisasjoner.

Å få et funksjonshemmet barn innebærer en dramatisk endring i livssituasjonen for familiene som berøres. Mange familier opplever i tillegg store belastninger fordi hjelpeapparatet i for liten grad evner å møte familiens behov og i begrenset grad opptrer samordnet og koordinert. Foreldrene føler at de ofte selv må administrere og koordinere tiltakene rundt barnet. Denne boka setter fokus på tjenester og ytelser som etter Sosialtjenesteloven er særlig aktuelle for familier med barn som har funksjonsnedsettelser, og familienes opplevelse av tilbudene. Forfatterne ser på hvordan de ulike tjenestetilbudene vurderes i dag, hvordan de bedre kan ses i sammenheng med hverandre, og hvilke muligheter de gir for å lette situasjonen for familiene. Nærmere bestemt omtales ordningene avlastning, støttekontakt, omsorgslønn og brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Boka avsluttes med et kapittel om individuell plan, som fra de politiske myndighetenes side er tenkt som et sentralt virkemiddel for å sikre bedre koordinering av tjenestene og et mer helhetlig tjenestetilbud.Øvrige bidragsytere: Helga Brun Hennum, Hege Lundeby, Bennedichte C. Rappana Olsen, Kristin Andresen Soldal, Hanne Thommesen, Reidun Torjussen Osgjelten, Marit Torvanger Wirak, Jan Tøssebro

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2004