Sosial-entreprenøren

agent med rett til å endre

Kolofon 2007 Heftet

Boken presenterer teori og prinsipper om sosialt entreprenørskap. Det vises til en rekke ledende sosiale entreprenører og deres praktiske håndtering av relevante problemstillinger i det sosiale entreprenørskap. English summary.

Sentralt dirigert sosial omsorg når ikke alltid frem til alle og passer heller ikke alle individer og grupper av befolkningen. Ulike tider krever ulike løsninger for produksjon, finansiering og distribusjon av sosial omsorg og man kan ikke forvente at bare en type løsning er gangbar. Både behovet og mulighetene for private initiativtakere i den sosiale sektor varierer over tid. Apparatet fra industrisamfunnet endres og brytes ned. Overgangen til tjenestesamfunnet krever sin løsning. Sosialt entreprenørskap handler om å bryte fastlagte vaner og mønstre av tradisjonell karakter og gjennom innovative handlinger finne unike løsninger på komplekse problemer i den hensikt at endring skal bidra til å gjøre tilværelsen bedre. Sosialt entreprenørskap kompletterer og fornyer velferdsstaten. Endringsagentene er drivkraften i transformasjonen. Sosialt entreprenørskap er antatt å være den hurtigst voksende næringssektor i USA i vårt århundre. Samtidig er sosialt entreprenørskap svært lite omtalt i skandinavisk sammenheng. Denne bok presenterer teori og prinsipper om sosialt entreprenørskap. Det vises til en rekke ledende sosiale entreprenører og deres praktiske håndtering av relevante problemstillinger i det sosiale entreprenørskap. Boken er en viktig kilde til informasjon for den som er engasjert i problemstillinger knyttet til finansiering, produksjon og fordeling av sosial omsorg, translasjon og etablering av nye næringsvirksomheter i den sosiale sektor.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2007