Solstråling

sol, ozon, helse

Gyldendal akademisk 2002 Heftet

Boka gir informasjon om ozonlagets tilstand etter 50 år med utslipp av KFK-gasser. Den gir også informasjon om UV-stråling og dens viktige rolle for vår helse. Har register.

Sola har stor betydning for vår helse, og kunnskap om solstråling er helt sentralt i forståelsen av hvordan sola virker på oss. Solstråling inneholder både synlig lys, UV-stråling og varmestråling. UV-strålingen gjør deg brun, gir deg D-vitamin, kan gjøre deg solbrent, og innebærer en risiko for hudkreft. UV-stråling stoppes delvis av ozonlaget og det ble derfor et globalt miljøemne da en fant at utslipp av KFK-gasser kan bidra til å bryte ned ozonlaget. Denne boka gir informasjon om ozonlagets tilstand etter 50 år med utslipp av KFK-gasser. Boka gir også informasjon om UV-stråling og dens viktige rolle for vår helse. Vi kommer inn på spennende fagfelt . som dannelsen og betydningen av D-vitamin, dannelsen av pigment og ikke minst mekanismene som fører til hudkreft. Du trenger informasjon om dette for å få glede av fine soldager.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205304062

EAN 9788205304062

En noe under middels bok om solstråling, men den tar fram noen aspekter som jeg ikke har lest noe særlig om i andre bøker om sol, som f.eks. hvordan ozonlaget og målinger av det fungerer. Det blir fort litt teknisk, og boken er det til tider, men samtidig er den noen ganger veldig enkel å forstå. Et annet område boken vier endel plass er UV-indeks.

Ellers sitter jeg igjen med at forfatteren er noe mer negativ til soling enn andre eksperter jeg har lest solbøker av. Han har mer fokus på forsiktighetsregler enn å fremme de myriader av helsefordeler sollys og soling har. Istedenfor virker det til tider at fokuset er mest på mulige skadevirkninger av solen enn på det positive, selvom han nevner noen eksempler.
Selvom forfatteren tror og mener at ondartet hudkreft er en fare ved soling, så viser han ikke til noe seriøs eller troverdig forskning slik jeg ser det. Han viser til forskning gjort på mus, noe som ikke kan sammenlignes med mennesker siden de er nattdyr, og da er det ikke rart at UV-stråling kan skade mus. En annen forskning han peker på til inntekt for malignan melanom er forskning gjort på noen små fisker med flekker som da menes å kunne matche mennesket. Men igjen, dette kan ikke tolkes som seriøs forskning, siden fisk er vanndyr, mens menneske lever på land. Så her må det forskes mer. Sier jeg at ondartet hudkreft ikke forekommer av solstråling? Nei, men jeg sier at forskningen er tynn, og jeg ser ikke bort ifra det hvis man misbruker solen og den ildkulen den er. Alt kan misbrukes. Trening kan misbrikes og være skadelig, men vi fokuserer allikevel på alle de gode og helsefremmende delene ved det, gjør vi ikke? Slik bør det være med solen og soling. Selvom Henriksen har noen poenger så vil jeg allivekel heller anbefale boken av solforsker Johan Moan; "Sol, liv og helse" som et nyere og bedre alternativ. Men vil man lære mer om ozon laget og UV-indeks så er Thomrod Henriksens bok et greit alternativ. Ellers innholder boken endel repetisjon som man kan bli litt lei av.